Policie České republiky  

Přejdi na

Naším cílem je Vaše bezpečí


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 
Plzeňský kraj název

Policie České republiky – KŘP Plzeňského kraje

Dopravně bezpečnostní akce

Pod drobnohledem zádržné systémy 

     Tento týden se policisté zaměřili zejména na kontrolu dodržování ustanovení zákona v rámci používání zádržných systémů a dětských autosedaček. Pod základními pojmy zákon o silničním provozu stanoví, že zádržný bezpečnostní systém je zařízení schválené podle zvláštního právního předpisu a určené k zajištění bezpečnosti přepravovaných osob; zádržným bezpečnostním systémem je bezpečnostní pás nebo dětský zádržný systém (dále jen "dětská autosedačka"). Dětská autosedačka je zařízení schválené podle zvláštního právního předpisu určené k zajištění bezpečnosti přepravovaných dětí, jejichž tělesná hmotnost nepřevyšuje 36 kg a tělesná výška nepřevyšuje 150 cm.
 
    Základní funkcí bezpečnostních pásů je pohlcení kinetické energie při nárazu vozidla, a to nejen zpředu, ale i zezadu, či boku. Další důležitou funkcí pásů je udržet  tělo řidiče v sedadle, zejména při jízdě v zatáčce nebo při smyku vozidla. Pokud řidič nabourá při rychlosti 50 km/hod, znamená to pro tělo volný pád ze 3. poschodí (cca 10 metrů). Při rychlosti 70 km/hod je pak následek přirovnán k pádu ze 6. poschodí.
 
     V pondělí 11. a ve čtvrtek 14. března bylo v rámci shora uvedené akce zkontrolováno162 vozidel. Při kontrolách zjistili policisté celkem 47 přestupků v dopravě, přičemž 45 jich vyřídili na místě v blokovém řízení a dva přestupky budou dle věcné příslušnosti postoupeny k vyřízení správnímu orgánu. Vzhledem k zaměření akce byl kladen důraz na kontrolu dodržování povinosti se poutat zádržnými systémy. Při akci bylo zjištěno, že 16 osob jelo nepřipoutáno a v jednom případě nebyla použita dětská autosedačka. Při akci byl odhalen i jeden řidič, který se měl dopustit přečinu maření výkonu úředního rozhodnutí a vykázání. Tohoto 34letého motoristu přistihli dopravní policisté při překročení povolené rychlosti v obci Březina za volantem vozu značky FORD Mondeo. V evidencích bylo zjištěno, že má až do začátku roku 2016 uložen trest zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení všech motorových vozidel. V dalším šetření všech okolností případu nyní pokračují rokycanští dopravní policisté.

     Silniční zákon stanoví podmínky užití zádržných systémů v povinnostech řidiče i povinnostech přepravovaných osob, kdy mimo jiné :
Přepravovaná osoba je povinna být za jízdy připoutána na sedadle bezpečnostním pásem, pokud jím je sedadlo povinně vybaveno podle zvláštního právního předpisu.  Řidič motorového vozidla je pak povinnen :

  • zajistit bezpečnost přepravované osoby
  • být za jízdy připoután na sedadle bezpečnostním pásem, pokud jím je sedadlo povinně vybaveno podle zvláštního právního předpisu
  • nepřepravovat ve vozidle kategorie M1, N1, N2 nebo N3, které není vybaveno zádržným bezpečnostním systémem (1. dítě mladší tří let; 2. dítě menší než 150 cm na sedadle vedle řidiče)
  • přepravovat ve vozidle kategorie M1, N1, N2 nebo N3, které je vybaveno zádržným bezpečnostním systémem, dítě, jehož tělesná hmotnost nepřevyšuje 36 kg a tělesná výška nepřevyšuje 150 cm, pouze za použití dětské autosedačky (při této přepravě 1. dítě musí být umístěno v dětské autosedačce, která odpovídá jeho hmotnosti a tělesným rozměrům, 2. na sedadle, které je vybaveno airbagem, který nebyl uveden mimo činnost, nebo pokud byl uveden mimo činnost automaticky, nesmí být dítě v dětské autosedačce přepravováno čelem proti směru jízdy)
  • umístit a upevnit dětskou autosedačku na sedadle a dítě do dětské autosedačky podle podmínek stanovených výrobcem dětské autosedačky v návodu k použití této dětské autosedačky
  • přepravovat ve vozidle kategorie M1, N1, N2 nebo N3, které je vybaveno zádržným bezpečnostním systémem, dítě, jehož tělesná hmotnost převyšuje 36 kg nebo tělesná výška převyšuje 150 cm, pouze je-li dítě za jízdy připoutáno bezpečnostním pásem
  • přepravovat ve vozidle kategorie M1 a N1, které je vybaveno zádržným bezpečnostním systémem a ve kterém jsou na zadním sedadle již umístěny 2 dětské autosedačky a nedostatek prostoru neumožňuje umístit třetí dětskou autosedačku, třetí dítě starší 3 let a menší než 150 cm na zadním sedadle pouze, je-li toto dítě za jízdy připoutáno bezpečnostním pásem,
  •  poučit osoby starší 3 let nebo osoby je doprovázející přepravované ve vozidle kategorie M2 a M3, které je vybaveno zádržným bezpečnostním systémem, o povinnosti použít zádržný bezpečnostní systém, pokud tato informace není zajištěna jiným způsobem
     Citovaným zákonem jsou stanoveny i výjimky. Například pro řidiče při couvání vozidla, řidiče, který nemůže užít bezpečnostní pás ze zdravotních důvodů, řidiče vozidla bezpečnostních sborů, ozbrojených sil a vojenského zpravodajství při plnění služebních povinností, řidiče vozidla obecní policie při plnění úkolů obecní policie, řidiče vozidla jednotky požární ochrany a záchranného vozidla Horské služby při řešení mimořádných událostí a řidiče vozidla poskytovatele zdravotnické záchranné služby v případech, kdy použití bezpečnostního pásu brání v rychlém opuštění vozidla za účelem výkonu dalších povinností.
 
     K zachování všech funkcí zádržných systémů je rozhodné i správné použití. Pás nesmí vést přes krk, vždy přes klíční kost. Pozor, aby jste pod pásem neměli tvrdé a ostré předměty (při kolizi mohou poranit). Poutat by se měly i nastávající maminky za dodržení správného použití pásu, jehož spodní popruh by měl  probíhat co nejhlouběji pod břichem, šikmo nahoru vedoucí popruh musí směřovat stranou vedle břicha a procházet mezi prsy (je-li v autě airbag, mělo by být sedadlo posunuté více vzad a opěradlo postaveno zpříma - mezi břichem a volantem musí být zachována co možná největší vzdálenost).
 
     Na přepravované osoby nelze v souvislosti se zádržnými systémy zapomínat. Častým spolujezdcem při tom bývají i naši nejmenší. Nejmenším dětem (0 – 3 roky) zajišťují  bezpečnost výhradně dospělé osoby doprovázející dítě. U předškolních dětí (3- 6 let) je nutná správná výuka vhodných návyků a pravidel. Nezapomínejme, že dospělí jsou dětem zejména příkladem.

     Jediným možným způsobem převážení dítěte v autě je použití dětského zádržného systému = autosedačky. Pro příklad uvádíme  následky, kdy je dítě drženo v náruči : při rychlosti 50 km/hod a při váze dítěte 10 kg byste museli udržet ve svých rukou 300 kg; náraz při rychlosti 50 km/hod bez autosedačky odpovídá pádu z výšky 10 metrů (odhadem 3. poschodí budovy).

Správná autosedačka :
Pro nejmenší (skupina 0 a 0+, 0 – 13 kg) : kojenci musí být přepravováni v sedačce, která umožňuje transport v pololeže. Upevňují se vždy v poloze proti směru jízdy. Je doporučeno umístit sedačku na zadní sedadlo, pokud ji chcete umístit na přední sedadlo, musí se deaktivovat airbag.
Pro batolata až první ročník mateřské školky (skupina I :  9 – 18 kg, cca 1-4,5 roku) :
  • systém upevnění proti směru jízdy (vysoké ochranné působení při čelním nárazu)
  • systém kalhotových šlí (nabízejí více klidových a spánkových poloh)
  • systém se zádržným tělesem ochrana při nejčastějších čelních a bočních srážkách)
  • s tříbodovým pásovým systémem (přizpůsobení popruhu velikosti dítěte, snadné přemístění)

Pro děti v mateřské školce a začátek školního věku (skupina II : 15- 25 kg, cca 3,5 -7 let) :

  • systémem se zádržným tělesem (sedačka nemá vlastní popruhový systém, dítě sedí na normálním sedadle a zádržný systém je umístěn přes nohy dítěte)
  • autosedačka se zvýšeným sezením (jsou určeny i pro skupinu III, užívány ve spojení s tříbodovým pásem, kdy je poloha pásu vhodně upravena k postavě dítěte

Pro největší děti (skupina III : 22 -36 kg, od 6 let do výšky 150 cm) :

  • autosedačka se zvýšeným sezením (užívány ve spojení s tříbodovým pásem, kdy je poloha pásu vhodně upravena k postavě dítěte)
  • zvýšené sedadlo (podsedák)

 

nprap. Bc. Jana Tomková
15.3.2013
 
 
 
 

vytisknout  e-mailem